DOMOV ZDRAVILNE RASTLINE GOBE SO TUDI VIR ZDRAVJA - TRADICIONALNA...

Gobe so tudi vir zdravja - tradicionalna kitajska medicina

Tradicionalna kitajska medicina ali krajše TKM vse bolj prodira tudi v neazijski prostor ter pomeni komplementaren in alternativen medicinski sistem. Za razliko od konvencionalne medicine gleda na bolnika celostno, saj naj bi človek zbolel zaradi porušenega telesnega in duševnega neravnovesja. Tradicionalna kitajska medicina vključuje medicinske tehnike, kot so akupunktura, masaže in terapija z zelišči. Zeliščni pripravki so navadno pripravljeni iz več zdravilnih rastlin in so sestavljeni za vsakega bolnika posebej.

gobe-zdravilne rastlineKot zdravilo v tradicionalni kitajski medicini že dve do tri tisočletja uporabljajo tudi Ganodermo lucidum, belo rdečo glivo prostotrosnico, ki je najbolje raziskana medicinska goba. Na Kitajskem njeno plodišče imenujejo lingzhi, na Japonskem reishi in sachitake, v Koreji pa youngzhi. Verjamejo, da redna uporaba te gobe, pripravljene kot čaj ali prašek, ohranja življenjsko krepkost in podaljšuje življenje.

V tradicionalni kitajski medicini so lingzhi uporabljali za zdravljenje migrene, povišanega krvnega tlaka, artritisa, bronhitisa, astme, pomanjkanja apetita, gastritisa, hemoroidov, sladkorne bolezni, povišanega holesterola, vnetja ledvic, bolečih menstruacij, zaprtosti, hepatitisa in srčno-žilnih obolenj.  Upravičeno se lahko vprašamo, ali res lahko ena sama goba pozdravi toliko različnih bolezni.

Ganoderma lucidum vsebuje snovi, kot so triterpeni, triterpenoidi, polisaharidi, steroli, lecitini in proteini. Med polisaharidi so najpomembnejše zdravilne učinkovine β-glukani, ki spodbujajo imunski sistem, delujejo protitumorno in zaščitno na jetra. Med triterpani sta najpomembnejša ganoderična kislina in ganoderol, ki med drugim spreminjata imunski odziv. Na tem področju potekajo intenzivne raziskave na Kitajskem, Japonskem, v Koreji in ZDA. Tako Ganodermi pripisujejo protitumorno aktivnost (tudi proti levkemiji), protibakterijske in protivirusne lastnosti, delovala pa naj bi tudi proti virusu HIV in proti staranju.

Pripravke gobe Ganoderma lucidum predvsem v azijskih državah uporabljajo kot prehransko dopolnilo bolniki z različnimi vrstami napredovanega raka, ko operacije, radio- in kemoterapija niso več učinkoviti. V zadnjem času je pripravke tradicionalne kitajske medicine začela odobravati tudi zahodna javnost; tako je denimo v ZDA v porastu priljubljenost zdravljenja raka z zelišči. To je vzpodbudilo znanstvenike k raziskavam in pojasnjevanju mehanizmov, ki so odgovorni za biološke učinke medicinskih gob. Te nedvomno pomenijo bogat alternativni vir zdravilnih učinkovin. Čeprav so izsledki različnih raziskav učinkov Ganoderma lucidum na molekularni ravni zelo obetavni, so za varno in učinkovito uporabo pripravkov pri zdravljenju ali preventivo pred rakom nujno potrebne predklinične in klinične raziskave preverjenih pripravkov.

Glavni razlog nasprotovanja zahodne medicine proti TKM je prav pomanjkanje kliničnih raziskav.

Zakaj so klinične raziskave tako pomembne?

Nekatera zelišča, ki jih bolniki uporabljajo sočasno s kemoterapijo, lahko zmanjšajo učinkovitost citostatikov in s tem uspeh kemoterapije. Zelo ilustrativen je primer šentjanževke (Hypericum perforatum), ki se pogosto uporablja za zdravljenje blažjih do zmernih depresij. Snovi, ki jih vsebuje šentjanževka, zmanjšajo učinkovitost zdravil za zdravljenje raka, kot sta irinotekan (campto) in imatinib mesilat (glivec). Posledično je rezultat kemoterapije slabši od pričakovanega. Takšne in podobne interakcije med zdravili odkrijejo in dokažejo v kliničnih raziskavah.

Rak je danes eden vodilnih vzrokov smrtnosti v razvitih državah, zato je potreba po novih zdravilnih učinkovinah na področju zdravljenja raka zelo velika. Ganoderma lucidum in druga zelišča, ki jih že več tisočletij uspešno uporabljajo v TKM, so nedvomno bogat vir spojin, vodnic za razvoj novih zdravil, vendar je njihovo varnost, učinkovitost in kakovost treba dokazati in ovrednotiti.

Čeprav se sredstva in tehnike zdravljenja pri konvencionalni medicini in tradicionalni kitajski medicini popolnoma razlikujejo, je cilj obojim skupen – ozdravitev bolnika.

Članek je bil objavljen v reviji Naša lekarna št. 21, april 2008.