Domov » Vsi članki » Članek » Vsak trening ne prinaša enakega učinka

Vsak trening ne prinaša enakega učinka


Marko Mrak, kondicijski trener

V zadnjih letih smo doživeli velik preskok v vadbi. Treningi v fitnes centrih izgubljajo na priljubljenosti, sodobna vadba pa je funkcionalna. To je strukturirana vadba, pri kateri izvajamo funkcionalna motorična gibanja. Tako ne treniramo več izoliranih (posamičnih) mišic, ampak skušamo v vadbo vključiti čim več mišičnih sklopov.

Pripomočki za takšno vadbo so enostavni, tako da lahko funkcionalno vadbo izvajamo praktično povsod: doma, v naravi, v garaži in brez pregrešno dragih naprav. Pomembno je zgolj, da v delo vključimo več različnih mišičnih skupin naenkrat, to pa prinaša funkcionalni razvoj sposobnosti! Če želite biti resnično »fit«, zato vedno poskrbite, da boste krepili celotno telo. S treningom na orodjih v fitnes centru boste to le stežka dosegli.

Eden od najučinkovitejših pripomočkov za resnično funkcionalno vadbo je TRX Suspension Trainer, preprosta naprava, ki je nastala zaradi potrebe ameriških vojakov po učinkovitem treningu na omejenem prostoru.

Preprosto in učinkovito

TRX Suspension TrainerEden od najučinkovitejših pripomočkov za resnično funkcionalno vadbo je TRX Suspension Trainer, preprosta naprava, ki je nastala zaradi potrebe ameriških vojakov po učinkovitem treningu na omejenem prostoru. Prvi TRX je nastal iz zateznih trakov padala, dveh karabinov in pasu za karate. Danes TRX uporablja na tisoče vojakov, predvsem pa je primeren za vse, ki si želijo funkcionalne vadbe: od vrhunskih športnikov, pa do tistih, ki se s športom le redko srečajo. V Sloveniji so začetniki skupinske vadbe TRX trenerji Studia Marko Mrak, ki so jo v svoj program vključili že leta 2009. Princip delovanja TRX je vadba z lastno težo pri izvajanju treninga moči. Omogoča izvajanje eksplozivnih gibov in pliometrije, obenem pa je vadba varna (uporablja se tudi v rehabilitaciji) in jo je možno prilagoditi posamezniku. S prilagajanjem položaja telesa in možnosti izvajanja vadbe z različno stopnjo zahtevnosti, je TRX vadba primerna za vse ljudi, ne glede na kondicijo. Predvsem pa ga lahko uporabimo kjerkoli in kadarkoli, saj je majhen in lahek.

Osnove treninga s TRX-om

Vadbo s TRX prilagajamo s postavitvijo telesa pri izvedbi vaj. Z večjim naklonom telesa poskrbimo za večjo težavnost, z manjšo oporo s tlemi za večje balansiranje in vključevanje stabilizatorjev, z večjo frekvenco izvajanja pa za večji obseg treninga. Vadba je raznolika in motorično ni zahtevna, obenem pa ima vadba še eno specifiko, saj vadečega »sili« v stiskanje stabilizatorjev oziroma vključevanje notranjih trebušnih in hrbtnih mišic, to pa je nekaj, kar pri drugih vadbah stežka dosežemo.

Zakaj vaditi s TRX?
 
Izolacijske vaje izoliranim mišicam ne zagotavljajo uspešne medmišične koordinacije. Izolirana mišica se ne more uspešno vključevati v mišično delo pri kompleksnih gibanjih. Zato je v trening vedno bolje vključiti več mišičnih skupin naenkrat. S tem zagotovimo uspešno medmišično koordinacijo in uspešno vključevanje aktiviranih mišičnih skupin v medsebojne motorične akcije. TRX zagotavlja uspešno vključevanje vseh mišičnih skupin v dinamičnem in statičnem načinu dela pri izvedbi vseh vaj.

Izolacijske vaje ne zagotovijo uspešnega razvoja stabilizatorjev trupa.


Uspešna stabilizacija trupa v treningu vključuje sosednje mišične skupine. Izolacijske vaje in vaje v ležečem položaju, pri katerih se ostale mišice ne vključujejo, niso smiselne za uspešno krepitev stabilizatorjev trupa, saj je večina naravnih gibanj v pokončni drži. Stabilizatorje je potrebno krepiti v kombinaciji s sosednjimi mišicami, le tako lahko govorimo o funkcionalnosti treninga. TRX zagotavlja vključevanje stabilizatorjev ob dinamičnem in statičnem načinu dela pri izvedbi vseh vaj, ne le pri vajah za stabilizatorje trupa.

Izolacijske vaje ne zagotovijo velike porabe energije, kot jo zagotavljajo vaje, pri katerih je vključenih več mišičnih skupin.

Ko načrtujemo trening, s katerim želimo vplivati na večjo porabo energije, velja enostavno pravilo: večje kot je mehanično delo, večja je poraba energije in uspešnejše je hujšanje. Izolacijske vaje niso primerne za uspešno hujšanje, saj zaradi izolacije mišic poraba energije ni tako visoka. Vaje, ki vključujejo več mišičnih skupin naenkrat, vplivajo na večjo porabo energije in višji metabolizem. Poraba energije pri treningu s TRX-om je za 20 do 30 odstotkov višja kot pri enako trajajočem treningu v fitnesu.


NAŠA LEKARNA

Uredništvo