Domov » Vsi članki » Članek » Noge so poleti še posebno obremenjene

Noge so poleti še posebno obremenjene


Aleksandra Ćajić, mag. farm., Lekarne Maribor, Lekarna Pri gradu

Aleksandra Ćajić, mag. farm.
Otekline, bolečine v nogah, krči, težke noge ... Vse to so nadloge, nad katerimi se, še posebno poleti, pritožujejo tudi ljudje, ki sicer nimajo težav z nogami. Vročina pač naredi svoje: vene se razširijo, odtok krvi je slabši, kri in tekočina zastajata v spodnjih okončinah, in težave so tu.

Po naših žilah se pretaka okrog pet litrov krvi. Ko kri teče mimo pljuč, se obogati z vdihanim kisikom, od tam pa jo srce prečrpa v arterije. S kisikom bogata kri pride po arterijskem obtoku do tkiv, kamor odda kisik. Kri brez kisika se po venah vrača proti srcu. Vene imajo pri črpanju krvi težavno nalogo. Iz vseh ven, ki ležijo pod ravnjo srca, mora kri teči navzgor in premagovati težnost. Pri tem pomagajo trije mehanizmi, in sicer: mišična črpalka, venske zaklopke in dihanje.

Zakaj težave z venskim ožiljem?

Težave z venami najbolj občutimo, če dolgo stojimo ali sedimo. Premalo telesne dejavnosti, čezmerna telesna teža, dedna nagnjenost k šibkim vezivnim tkivom in kronično zaprtje so dejavniki tveganja za nastanek težav z venami. Pomemben dejavnik je tudi starost – čim starejši smo, tem pogosteje nas pestijo te težave. Napenjanje trebuha (dvigovanje, nošenje, igranje na pihala in težek trening za moč) slabo vpliva na vene. Tudi kajenje povzroča poškodbo venskih sten in poveča možnost za obolenja. Kot že omenjeno, toplo vreme poveča težave z venami. Če pa imamo vene že okvarjene oz. imamo krčne žile, potem je stanje še toliko slabše. Seveda pa za otekanje nog niso krive le krčne žile.

Poleti so naše noge zaradi razširjenih ven, ki jih povzroči vročina, še posebno obremenjene. Zato jim še večkrat kot sicer privoščimo razvajanje, posebno blagodejne bodo kopeli in masaže. Ne pozabite na gibanje - najbolj blagodejna bo hoja v vodi.

Otekline nog so značilne tudi za bolnike s srčnim popuščanjem ter z ledvičnimi in jetrnimi boleznimi. Posebno ogrožena skupina so osebe s sladkorno boleznijo in bolniki, ki uporabljajo zdravila za preprečevanje nastanka krvnih strdkov. Nekatera zdravila povzročajo otekle noge, na primer antagonisti kalcijevih kanalov in kortikosteroidi. Prav tako lahko nekateri dejavniki v našem življenju, kot sta nosečnost in jemanje kontracepcijskih tablet, povečajo težave z venami. Bolezni venskega ožilja nog so zaradi vpliva hormonov, kot sta estrogen in progesteron, pogostejše pri ženskah. Estrogen zvišuje prepustnost ven, progesteron pa je odgovoren za raztezanje venskih sten. Med nosečnostjo se ta hormona izločata v velikih količinah, s čimer močno tvegamo nastanek bolezni venskega popuščanja. Ta hormona sta tudi v kontracepcijskih tabletah in hormonski nadomestni terapiji.

Kaj lahko storimo sami?

  1. Izogibajte se dolgotrajnemu sončenju, solariju, depilaciji z vročim voskom, vročim kopelim in savni. Vročina še dodatno razširi vene v nogah, upočasni pretok krvi in tako poslabša stanje. Takrat se težave, kot so občutek težkih, utrujenih in napetih nog, še povečajo. 
  2. Nosite ohlapna oblačila in udobno obutev. Pretesna oblačila lahko stiskajo vene in zavirajo pretok krvi. Izberite mehka oblačila in ne nosite preozkih hlač, pasov ter kratkih nogavic s pretesno elastiko. Patent na zgornjem robu teh nogavic je pogosto pretesen in lahko celo ustavlja krvni obtok. Nošenje čevljev z visoko peto zelo poslabša težave z venami. Takšni čevlji zmanjšajo površino, s katero se stopalo dotika tal, s tem pa se zmanjša delovanje mišične črpalke. Posledica je zastajanje krvi. Priporočamo čevlje z največ 3–4 cm visoko peto. 
  3. Krepite svoje vene s prhanjem nog s hladno vodo. Tak ukrep zoži vene in pospeši pretok krvi. Tako se zmanjša občutek težkih nog in omilijo bolečine. Tuširanje s hladno vodo začnite pri gležnjih in nato, približno minuto do dve, postopno tuširajte navzgor proti stegnom.
  4. Bodite redno telesno dejavni. Ukvarjajte se z nordijsko hojo, pohodništvom, kolesarjenjem, plavanjem, plesom, gimnastiko ali z golfom. S tem boste okrepili mišice v nogah in izboljšali delovanje mišične črpalke. Če nimate dovolj časa za športne dejavnosti, zadoščajo že preproste vaje, s katerimi vene ohranimo prožne in v dobri kondiciji. Odsvetujemo pa športe, pri katerih poskakujete na mestu ali se na hitro ustavljate (tenis, skvoš, nogomet, rokomet, košarko ali tek na trših podlagah). Sunkoviti gibi pri teh športih povzročajo neenakomeren ponavljajoč pritisk na venski sistem. Vene se zato razširijo, kar upočasni venski pretok.
  5. Pazite na zdravo in uravnoteženo prehrano. Poskrbite, da boste zaužili dovolj vlaknin in vode. S tem boste zmanjšali možnost za zaprtje in prekomerno telesno težo, ki sta ena izmed dejavnikov tveganja za težave z venami. Uživajte jedi, ki vsebujejo malo nasičenih maščob (maslo, rdeče meso). Izogibajte se snovem, ki delujejo spodbujevalno: kava, čaj, alkohol, tobak.
  6. Ob vsaki priložnosti gibajte z nogami. Izogibajte se dolgotrajnemu stanju in sedenju. Zakon težnosti povzroča zadrževanje krvi v venah nog, kar imenujemo venska staza oz. venski zastoj. Za preprečevanje zastoja krvi v venah si večkrat na dan privoščite kratkotrajno hojo ali krožite s stopali. Če je vaše delo sedeče ali stoječe, noge čim pogosteje raztezajte in razgibavajte. Ko sedite, ne prekrižajte nog, saj to upočasni pretok krvi, in uporabljajte raje podnožnik! Ne stojite nepremično na mestu, naredite vsaj nekaj korakov! Na dolgih potovanjih z avtom, letalom ali vlakom bo redna kratkotrajna hoja na približno vsake pol ure prav tako pognala kri po venah.
  7. Pogosto masirajte noge. Masaža nog in stopal v smeri proti stegnom, s katero sledite smeri venskega pretoka, poveča hitrost kroženja krvi v smeri proti srcu. 
  8. Na krvni obtok lahko vplivamo tudi z dihalnimi vajami. Pri globokem vdihu nastane v prsnem košu podtlak, ki pospeši odtekanje krvi iz nog. Če nato napnemo mišice trebuha in močno izdihnemo, bomo zvišali pritisk na ožilje trebušne votline in pospešili vračanje krvi k srcu. Izdihnite počasneje, kot ste vdihnili, in naredite po izdihu kratek premor. To preprosto vajo ponovite večkrat dnevno.
  9. Pred spanjem spodbujajte krvni obtok. Telovadite, kot da vozite kolo. Nekaterim težave olajša tudi podlaganje nog med spanjem tako, da ležijo 10–15 cm višje. Prav tako nog ne pokrivajte preveč, da se izognete nepotrebnemu ogrevanju.
  10. V mrzlem vremenu se oblecite v topla oblačila, prenizka temperatura namreč zavira pretok krvi. 
  11. Uporabljajte kompresijske nogavice. Le-te stiskajo vene in s tem pospešijo krvni obtok ter znižajo pritisk v venah. Zaradi stiskanja ven zaklopke spet delujejo bolj pravilno in usmerjajo kri navzgor proti srcu, zato se zmanjšajo otekline. Kompresijske nogavice je treba obleči takoj zjutraj, ko noge še niso otekle. Preventivne kompresijske nogavice priporočamo tudi pri daljših potovanjih, predvsem med poleti z letalom, za preprečevanje nastanka otekline in globoke venske tromboze. Kadar pa že imate eno od oblik kroničnega venskega popuščanja, pa uporabljajte medicinske nogavice določene stopnje kompresije. Stopnjo določi zdravnik glede na razvitost bolezni in vaše težave.

Masaža za utrujene nogeNošenje kompresijskih pripomočkov je za nekatere v poletnih mesecih zaradi vročine nevzdržno, tako da se začaran krog nadaljuje: zaradi ožilja bi potrebovali kompresijsko sredstvo, zaradi vročine ga ne moremo nositi, stanje pa se slabša. Še posebno poleti priporočamo lajšanje težav z nekaterimi zdravili in prehranskimi dopolnili, ki so v lekarni na voljo brez recepta. Priporoča se uporaba krem in gelov s heparini za lokalno zdravljenje. Imajo protivnetni učinek, preprečujejo nastanek strdkov in raztapljajo že nastale. Dobrodošli so tudi pripravki iz navadnega divjega kostanja, ki vsebujejo escin. Le-ta krepi tonus venskih sten in zmanjšuje krhkost ter prepustnost kapilar. Okserutini stabilizirajo žilno steno, kar zmanjša prepustnost žil in posledično zmanjša edeme (otekline). Flavonoidi v obliki tablet zmanjšujejo prepustnost kapilar, povečujejo tonus ven in imajo protivnetni učinek. Jemanje je omejeno na daljše obdobje. Za samozdravljenje težav z venami lahko uporabljamo tudi naslednje zdravilne rastline: zel navadne medene detelje, koreniko bodeče lobodike, cvet vrtnega ognjiča, zel vinske rutice, cvet navadne arnike, zel navadne ajde in že prej omenjeno seme navadnega divjega kostanja. Te rastline v svoji sestavi vsebujejo flavonoide, saponine in kumarine. Med temi saponini preprečujejo zbiranje vode v telesu in delujejo na venozno žilje, kumarini pa delujejo proti nastanku krvnih strdkov.

Za zaključek …

Z upoštevanjem navedenih nasvetov lahko zaščitimo svoje vene in si olajšamo težave z nogami. V prihajajočih mesecih se torej izogibajmo neposrednemu izpostavljanju soncu – ležanje na plaži zagotovo ne pripomore k zmanjšanju težav. Seveda to ne pomeni, da se moramo odpovedati dopustu. Nanj se odpravimo v hladnejših mesecih, na plažo hodimo v zgodnjih ali poznih urah, zadržujmo se v senci – predvsem bodimo pozorni, da so v senci noge. Tako kot v vseh letnih časih je za tovrstne težave priporočljiva hoja. Tudi plavanje, tek in kolesarjenje so športi, ki jih priporočamo ljudem s težavami z venskim ožiljem. Hoja po vodi pa združuje čudovito kombinacijo hladu in fizične aktivnosti.

Članek je bil objavljen v reviji Naša lekarna št. 54, poletje 2011.

NAŠA LEKARNA

Uredništvo