Domov » Vsi članki » Članek » Pilates je vadba za celotno življenjsko obdobje

Pilates je vadba za celotno življenjsko obdobje


Vsaka vaja pri pilatesu aktivira ne le določen del, temveč celotno telo.
Špela Jakša, univ. dipl. biokem.

Milijoni ljudi po vsem svetu vsak dan izvajajo metodo pilates in njihovo število se vztrajno povečuje. Zakaj je ta sistem rekreacije postal tako popularen in zaželen? Kako je mogoče, da ga izvaja izjemno širok krog ljudi, od plesalcev, atletov do tistih, ki šele začenjajo z vadbo oziroma se postrehabilitirajo po poškodbi? Dejstvo je, da lahko vsi, ne glede na starost in telesno pripravljenost, koristijo prednosti tehnike pilatesa.

Joseph Pilates, rojen leta 1880, ni bil vedno vzor zdravja in vitalnosti. Bil je bolehen otrok, ki sta ga pestila astma in rahitis. Z željo po izboljšanju telesne moči je razvil vadbeni sistem, in posledično izoblikoval bolj gibčno telo z izvrstno mišično definicijo. Z uporabo lastne tehnike je postal odličen smučar, gimnastičar, potapljač in inštruktor samoobrambe. Ko je med prvo svetovno vojno zapustil Nemčijo in odšel v Anglijo, kjer so ga kot internista vpoklicali v bolnico, je pričel razvijati inovativne naprave. S pomočjo nabora lastnih vaj se je zavzemal za izboljšanje zdravja poškodovancev, njegova metoda pa jih je uspešno rehabilitirala tako fizično kot psihično.

Filozofija pilatesa

Metoda pilates vključuje čudovito kombinacijo telesne ozaveščenosti, dihanja in tekočega, nadzorovanega gibanja, zahteva pa tako miselni kot fizični pristop k vadbi. Joseph Pilates je verjel, da lahko srečo dosežemo samo s poznavanjem vseh skrivnosti gibanja telesa. Leta 1945 je napisal knjigo Return to life in razložil svojo teorijo na podlagi vadbe, ki združuje misli in telo. Obrazložil je, da se telo predvsem z njegovim sistemom kondicioniranja prebudi preko gibanja in usmerjenih zavestnih misli.

Glavni razlog, da se je pilates tako razširil po specializiranih studiih, klubih in bolnišnicah, je predvsem v tem, da metoda zares deluje. Pilates je možno izvajati kjerkoli, glede na to, da vključuje večmišično delovanje, pa je časovno zelo učinkovit. Ravno to, kar oseba današnjega časa pričakuje in potrebuje.

Prednosti iz zdravstvenega vidika

Pilates vsekakor postaja široko uporabljana tehnika za izboljšanje zdravstvenega stanja vseh, ki imajo tudi kakršnokoli nefunkcionalnost v povezavi z gibanjem. Prilagojene pilates vaje so nežne za sklepe, usmerjene v krepitev in razgibavanje, kar se lahko uporabi pri vračanju prvotne funkcije zaradi izgubljanja vitalnosti med procesom staranja. Pilates je odličen način, kako nadaljevati fizioterapevtsko obravnavo, saj je z možnostjo prilagajanja vaj posamezniku varen način gibanja telesa. Pilates je torej telesni in miselni izziv, ki ga lahko izvajamo celo življenje.

Tako sodobne raziskave, ki se osredotočajo na rezultate in učinkovitost metode pilates, potrjujejo, kar so zagovorniki pilatesa že dolgo verjeli. Ena od študij je primerjala vaje »popolni dvig«, »dvojni izteg« in »teaser« s klasičnim upogibom trupa. Kot pišeta Michele Olson in Carrie Myers Smith v članku »Pilates exercise: lessons from the lab«, je bilo dokazano, da so omenjeni pilates gibi pri simulaciji povečanja mišične maksimalne moči pri medsebojnem odnosu dveh mišičnih skupin (rectus abdominis – prema trebušna mišica in external obliques – zunanji rotatorji trupa) bistveno bolj učinkoviti kot upogibi trupa. Hkrati avtorici članka poudarjata pomembnost prilagajanja nekaterih gibov in vaj strankam s potencialnimi težavami v izogib poškodbam ledvenega predela in upogibalk kolka. Ta raziskava je ena od mnogih, ki dokazujejo pozitivne lastnosti treninga pilatesa za abdominalni mišični tonus, kar je ena od prednosti, ki jih lahko dosežemo z redno in seveda pravilno izvedbo pilatesa.

Ključna prednost metode pilates se je izkazala pri preprečevanju in odpravljanju bolečin v ledvenem predelu, kar je eno najbolj pogostih stanj sodobnega časa in pogost vzrok za obiske pri zdravnikih ter odsotnosti od dela. Študija na univerzi v Floridi z naslovom »The influence of Pilates-based mat exercise on chronic lower back pain« je podala zelo zanimive izsledke. Izbrali so skupino oseb, starih med 46 in 52 let, ki so pilates izvajale na blazini dvakrat tedensko tri mesece, in kontrolno skupino oseb, starih med 34 in 43 let, ki niso izvajale pilatesa. Vsi so imeli predhodno bolečine v ledvenem predelu.

Prvotno ime za pilates je bilo kontrologija, to je znanost in umetnost koordiniranega razvoja telesa, misli in duha skozi naravno gibanje pod strogim miselnim nadzorom.

Rezultati so dokazali, da je skupina, ki je izvajala pilates, pridobila na mišični moči in okrepila spodnji predel hrbta ter v tem območju pridobila tudi boljšo gibljivost. Pri skupini, ki je bila dejavna s pilatesom, so zaznali tudi veliko spremembo v telesnem videzu, zmanjšala se je namreč količina podkožnega maščevja.

Naslednji element tehnike pilates, ki zagotavlja večje zdravstvene izboljšave, je dihanje. Torakalni (prsni) in lateralni (stranski) dihalni sistem, ki vključuje tudi diafragmalno dihanje, je sestavni del tehnike pilates, kar seveda zahteva nadzor in zbranost. Joseph Pilates je dejal: »Dihanje je prva zgodba življenja. Celoten človeški obstoj temelji na tem. Milijoni po svetu nikoli niso osvojili umetnosti pravilnega dihanja.« Ravno zato je v svojo tehniko vključil princip nadzorovanega diha. Pomembnost globokega in polnega vdiha je sedaj predmet mnogih raziskav, predvsem učinki zniževanja krvnega pritiska in zmanjševanja vpliva stresa. Moira Merrithew, soustanoviteljica znamke Stott pilates, pravi: »Za pravilen dihalni vzorec je potrebna praksa. Med najbolj pomembnimi elementi tehnike pilates imajo vsi največ težav ravno z dihanjem. A vredno se je potruditi, saj pravilen dihalni vzorec zagotavlja bolj kakovosten doprinos kisika do delujočih mišic, kar revitalizira celotno telo. Hkrati izboljša koncentracijo in doda posebno noto k tekočemu, dinamičnemu gibanju

Programiranje in naprave za pilates

Pilates se kot vrsta vadbe usmerja prav v krepitev mišic trupa od znotraj navzven, in tako vpleta globoke sloje mišic trupa, kot so prema trebušna mišica (transversus abdominis), ledveni multifidi in mišice medeničnega dna, če jih naštejemo le nekaj. Gre za mišične sisteme, ki jih pri pilatesu uporabljamo za zaščito spodnjega dela hrbtenice in medeničnega obroča, medtem ko z željo po doseganju enostavnih tekočih vaj izvajamo različna telesna gibanja. Vse to se dosega preko nadzorovanih gibov s posebnim poudarkom na zbranosti in ozaveščenosti. Naprave za pilates zaradi učinkovite zmožnosti podpore telesni teži, prilagodljivega upora in enkratne pomoči pri gibanju v začetnem delu postrehabilitacije same po sebi vodijo k bolj kakovostnemu procesu postrehabilitacije. Naprave, narejene posebej za pilates, pripomorejo k pridobivanju boljše ozaveščenosti telesa in pravilnejšemu telesnemu gibanju. Kolena, kolki, ramena in predvsem hrbtenica se lahko izredno učinkovito postrehabilitirajo na reformerju, najbolj vsestranski pilates napravi. Svoje unikatne lastnosti pa nosijo tudi ostale naprave (stol, cadillac in ladder barrel).

Medtem ko imajo naprave za pilates neverjetno zmožnost pomoči pri postrehabilitaciji, pa naprava sama ne omogoča dosege želenih ciljev. Izrednega pomena je vzpostaviti ravnotežje med principi stabilizacije, inteligentnim vadbenim sistemom in možnostjo prilagajanja. Nič od tega seveda ni možno, če globlje razumevanje tehnike pilatesa in osnovnih principov ni brezhibno ter uspešno pri integriranju potrebnih znanj v posameznikovo zavest in razumevanje lastnega gibanja v funkciji.

Vadba za celo življenje

Pilates je lahko začetno, končno ali vmesno orodje za vzdrževanje telesnega nadzora, simetrije in funkcionalno razvitega telesa, ne glede na življenjsko obdobje. Vsakdo lahko uresniči in doseže raznovrstne izboljšave pri nefunkcionalnih vzorcih gibanja, tudi pri nevroloških motnjah, kardiopulmonalnih omejitvah, ortopedskih težavah in drugih fizičnih stanjih. Kot rezultat napisanega se v tujini vedno več zdravstvenih ustanov odloča za nakup naprav za pilates prav zaradi boljšega zadovoljevanja različnih potreb pacientov. Seveda zraven spadajo vrhunsko izobraženi pilates inštruktorji, ki morajo biti bolj kot kadarkoli izobraženi in biomehansko podkovani.

Pilates je torej vadba za celotno življenjsko obdobje. Metoda, ki zagotovo deluje najbolje, je sodobno nadgrajen, anatomsko podprt pristop k originalni metodi, ki jo je izumil Joseph Pilates. Pilates se torej dotika ljudi vseh življenjskih obdobij, različnih telesnih tipov in za njegovo izvajanje telesna pripravljenost ni pomembna. Ravno zato vedno več ljudi po svetu vključuje pilates v svoje življenje in ima od tega neprecenljivo korist. 

Špela Jakša je direktorica podjetja Pilates studio Peti element in certificirani inštruktor po mednarodni licenci Stott pilates

Članek je bil objavljen v reviji Naša lekarna št. 75, september 2013.

NAŠA LEKARNA

Uredništvo